• 0232 290 91 35 [ info@koldayklinik.com ]

• Ateş basmaları, terlemeler
    • Unutkanlık
    • Konsantrasyon bozuklukları
    • Depresyon ve cinsel istek kaybı
    • Kemik yoğunluğunda azalma ve kemik ağrısı
    • Meme dokusu kaybı
    • Ciltte incelme
    • Vaginada kuruluk
    • Cinsel ilişkide ağrı ve yanma
    • Sık idrara çıkma – yetişememe
    • det düzensizlikleri ve nadiren aniden kesilme.

Ateş Basmaları Neden Olur?

Nedeni tam olarak bilinmemekle beraber araştırmalar göstermektedir ki; östrojen beyin işlevleri üzerinde de önemli etkilere sahiptir. Ateş basmasının beyindeki hipotalamus bölgesinde yerleşmiş ve beden ısısını ayarlayan termoregülasyon merkezi üzerindeki dengeleyici etkisinin azalmasıyla ortaya çıktığı düşünülmektedir.

Menopozda Kalp ve Damar Hastalıkları

Menopozda östrojen hormonunun azalması sonucu bu hormonun koruyucu etkisi ortadan kalktığı için kalp-damar sistemi hastalıklarında %60'a varan artışlar görülmektedir. Birkaç yıl öncesine kadar kalp-damar hastalıklarından korunmak, damar sertliği oluşumunu önlemek, kalp krizi riskini azaltmak için östrojen tedavileri önerilirken, son yıllarda yapılan büyük araştırmaların sonucunda östrojen tedavisinin bu amaca yönelik faydalı olmadığı, hatta mevcut hastalığın seyrini daha da kötüleştirebileceğine dair araştırma sonuçları vardır.

Bugünkü bilgilerin ışığında menopozda kalp-damar hastalıklarından korunmak için hormon tedavisi yerine kolestrolden fakir diyet, yaşam tarzı değişiklikleri ve düzenli egzersiz yapılmalıdır. Bunlara rağmen kan yağlarında istenilen ideal düzeye erişilemediyse kolestrolü düşüren ilaçlar kullanılmalıdır.

Menopozda İdrar Yolları Değişiklikleri

Östrojen hormonunu eksikliği idrar yolları ve mesane fonksiyonlarını da etkiler. Vagen ve idrar deliği (üretra) çevresi destek dokuları zayıflar, mesane fonksiyonları bozularak idrar kaçırma varsa artabilir veya idrar kaçırma ortaya çıkar. Bu dönemde mesane sarkması (fıtıklaşması), atrofiye bağlı rahim ve vagen sarkması da idrar kaçırmanın bir nedeni olabilir. Ancak menopozda görülen idrar kaçırmanın en sık nedeni mesanenin zamansız kasılmasına bağlı olan aşırı aktivitedir. Bu hastalar genellikle sıkıştıklarında yetişemeyip tuvalet kapısında idrarlarını kaçırırlar. Menopoz öncesi %10 görülen bu durum, menopoz sonrası %20-30'unda rastlanır. Vaginal veya ağızdan uygulanan östrojen hormonu yakınmaları azaltabilir.

Menopozda Kemik Erimesi

Menopoz sonrası osteoporoz kabaca kemik dokusunun temel minerali olan kalsiyumun yaşlanma ve menopozdaki östrojen eksikliği sonucu kalıcı olarak kaybedilmesidir. Menopoz öncesinde de kemik kaybı olur ancak bu kayıp genellikle önemsizdir. Menopozdan sonraki erken dönemde (ilk 5 – 8 yılda) kemik kaybı daha hızlıdır. İlk yıllarda kemik kaybı yılda %4 – 8 iken, daha sonra yavaşlar ve yılda %1'e düşer. Bu nedenle tedaviye erken dönemde başlamak gerekir. 75 yaşına gelindiğinde ortalama 35 yaşındaki kemik dokusunun %30'u kaybedilmiş olunur. Buna bağlı olarak sessiz omurga kırıkları, bel ağrıları, boyda kısalma ve kamburluk ortaya çıkar. 65 yaşına kadar ortalama 4 cm, 75 yaşına kadar 9 cm kısalınır. Kadınlar menopozda çarpma, düşme sonucu kalça, el bileği ve diğer kemik kırıklarına daha kolay maruz kalırlar. Bunların en ciddi olanı kalça kırığıdır. Kalça kırığından sonra hastaların %12-20'si 2 yıl içinde kaybedilmektedir. Bu nedenle, korunma çok önemlidir.

Osteoporoza zemin hazırlayan risk faktörleri

•  Çok çocuk doğurma
    • Sigara ve alkol
    • Beslenme bozuklukları (kalsiyumdan az diyet)